Minun nimi oon Nellie

Foto: Anna Hansson
 
Hei!
Minun nimi oon Nellie Skogsberg ja olen 38 vuotta vanha. Mie olen Kalmarista ja nyt mie asun Paksuniemessä Kirunassa, mutta mie olen kasvanu ylös Bollstabryykissä. Mie olen töissä Torniolaakson teatterila Pajalassa. Joskus mie olen Pajalassa ja joskus Kirunassa. Mie pruukaan seisoa seenilä, pelata teatteria ja kirjottaa käsikirjoitus.
 
(Jag heter Nellie Skogsberg och jag är 38 år. Jag kommer från Kalmar och nu bor jag i Paksuniemi i Kiruna, men jag växte upp i Bollstabruk. Jag arbetar på Tornedalsteatern i Pajala. Ibland är jag i Pajala och ibland är jag i Kiruna. Jag brukar stå på scen, spela teater och skriva manus.)
 
Nu har jag bott ett år i Kiruna, men har haft över 30 olika adresser i mitt liv. Bl.a har jag bott i Sollefteå, Örnsköldsvik, Kramfors, Gävla, Örebro och Skara. Jag trivs otroligt bra här i Tornedalen, men saknar självklart min underbara teatergrupp nere i Kalmar. Därför är det extra kul att kunna få göra "Meön kieli oon teän kieli" tillsammans med Teater Normalla.
 
Jag hoppas att det här projektet kommer att leda till ännu fler liknande projekt och att fler teatergrupper, föreningar och organisationer vill ansluta sig i framtiden.
 
Heipähei!